dinsdag 5 mei 2020

woensdag 6 mei

Hallokes iedereen, het is woensdag 6 mei

ziet iedereen het nog een beetje zitten?
Om de dag te starten: een raadseltje

In een kamer ligt een dode man. De kamer heeft vier muren: een paarse muur, een rode muur, een gele muur en een blauwe muur. Het plafond is groen en de vloer is zwart. Wat klopt hier niet? Vertel het me in de praatbox om 10 uur 😉

Wat heb je nodig:
Frans: oefentoets uitprinten
Spelling: kijker 7
WIskunde: target 6
gmail - kweetet



FRANS: ( 45 min tot 60 min)
1) Maak de oefentoets. Ik bied iedereen de eenvoudigste toets (niveau 1) aan. 
 Daar staan extra tips op. Ook de luisteroefening is eenvoudiger.
Zo zal iedereen het wat beter zien zitten. 

Wil je toch de moeilijkste proef maken, zend me dan een mailtje en dan stuur ik die naar u door. 

SPELLING 30 min
We starten aan kijker 7. 
Dat is een nieuw boekje, dus een nieuwe start.
Werk alstublieft netjes!

1) Kijker 7 les 1: volg het filmpje



2) Als je goed gevolgd hebt, dan heb je deze les dus ook al verbeterd. 

WISKUNDE

1) verbeteren target 6 p 15

2) Target 6 les 12 p 16: ongelijke verdeling soort 2

Wie soort 2 vergeten is, kan hier opnieuw de uitleg beluisteren.




In het volgend filmpje krijg je de uitleg voor de nieuwe oefeningen.










WERO (30 min)
Herhaling van parate kennis
1) herhaal de windroos (zie mail)
tip: teken een kroontje boven N en Z (zo weet je dat de tussenwindstreken steeds met N of Z beginnen) 

2) bekijk onderstaand filmpje



3) maak de 2 oefeningen op kweetet

VERGEET JE MAILTJE NIET TE ZENDEN!!!!!!! (nietwaar Anouk?) 

maandag 4 mei 2020

dinsdag 5 mei

Het is dinsdag 5 mei

MAG IK JULLIE ER NOG EENS OP  WIJZEN DAT JULLIE HET BLOGBERICHT HELEMAAL MOETEN LEZEN EN CHECKEN OF JULLIE WEL ALLES DOEN.
ZEND DUIDELIJKE EN VOLLEDIGE MAILTJES. 
IK BEN TOT 'S AVONDS LAAT BEZIG OMDAT IK NIET VAN IEDEREEN ALLES KRIJG.  DAT IS HEEL FRUSTREREND. IK STEEK DUS VOORLOPIG GEEN ENERGIE MEER IN CLASSROOMTESTJES. 

Dit heb je nodig:
Frans: werkboek + boek
Taal:kijker 6
Wiskunde: target 6
Spelling: blad dictee (zie mail)
gmail - www.verkeerstoets.be



FRANS: 30 min
1) verbeteren werkboek p 56-57-58
indien veel fouten: leerstof opnieuw studeren
2) herhalen van de leerstof
3) Morgen bied ik jullie de grote toets van Frans aan. Je zal hem zelf moeten afprinten of downloaden en op de computer invullen. Je kan ook meewerken op een apart blad.

MAG IK VRAGEN OM DEZE OEFENTOETS ZO GOED  MOGELIJK VOOR TE BEREIDEN?
HET IS IN JE EIGEN BELANG DAT JE ECHT GOED JE BEST DOET. WEET DAT HET BELANGRIJK IS VOOR DE STAP NAAR HET 6e LEERJAAR.

TAAL (10 min)
1) Kijker 6 les 5 verbeteren


SPELLING (30 min.)
1) dictee kijker 6 via praatbox
om 10uur : Margot - Nora - Mila - Elisa - Maarten - Anouk
om 14 uur: Yahya - Mathis - Elias - Thi My Nhi - Ilias - Belhassen - Imrane

Fatima-Zahra????????????????????

2) Na het dictee krijg je de correctiesleutel persoonlijk doorgemaild.
Je verbetert dus direct zodat je weet hoe het is gegaan.

Ewoud: jij kan starten aan kijker 7

WISKUNDE (45 min. tot 60 min.)
1) Verbeteren van het scheurblaadje MENGSELS aan de hand van dit filmpje.


2) T5 Les 12 p 15:  herhaling van soort 1 ongelijke verdeling
Bekijk opnieuw het instructiefilmpje als je het vergeten bent


Bekijk nu het 2de filmpje, hier gaan we al een stapje verder.

WERO; (15 min) verkeerstoets: thema positie op de weg


MUZISCHE: Als je met alles klaar bent, kan je hier wat tijd voor nemen.
Extraatje: Moederdag
We kunnen nu niets samen maken omdat ik niet weet welk materiaal jullie thuis hebben.
Daarom zend ik jullie een mailtje met leuke ideetjes.
Het kan heel eenvoudig zijn.
Voor de niet- knutselaars onder jullie, het naamgedicht is haalbaar voor iedereen. (zie mail)

zondag 3 mei 2020

maandag 4 mei

Hallokes iedereen,

Hopelijk hebben jullie genoten van jullie extra lange weekend!
Sommigen hebben zich gewaagd aan de uitdaging van de escape room......
Mila en Margot hebben het beiden opgelost.
In de praatbox (10u)  kunnen jullie mij een vraag stellen.
Deze namiddag is er geen praatbox want ik heb heb opvang.

We starten onze 3e week van het 3e trimester.
Het ziet ernaar uit dat wij nog een tijdje zo zullen moeten werken.
Het is van groot belang dat jullie mijn blogberichten heel goed lezen en opvolgen.
Op die manier leid ik jullie naar het 6de leerjaar.


Dit hebben jullie vandaag nodig:
Frans: boek + werkboek (mon petit livre rouge kan ook)
Wiskunde: target 6 en scheurblok
Taal: kijker 6
spelling: woordenhamster - proevenschriftje
kweetet (werkwoordschema bij de hand, is handig)



FRANS (45 min.)
1) herhaal alle taalboetiekjes van contact 13-14-15-16 (20 min. )
2) Daarna maak je de herhalingsoefeningen werkboek p 57 oef 6 en p 58 volledig

WISKUNDE (45 min;)
NIEUWE LEERSTOF: bekijk heel aandachtig de 2 filmpjes




Daarna maak je in je scheurblok p 2 van target 6   (hieronder zie het juiste blaadje) 


TAAL (30 tot 45 min. )
kijker 6 les 5 (p 13-16): begrijpend lezen
Kijk eerst naar het filmpje .





SPELLING: 45 min.
1)Woordenhamster: alle woorden met c (1ste woord: score/ laatste woord: concentreren)
2) Kweetet: 3 oefeningen (werkwoorden)

MORGEN zal een dictee geven via de praatbox. Dus iedereen moet er morgen op.
Je kiest zelf of je om 10 uur of om 14 uur deelneemt. Ik wil stipt kunnen beginnen.
Vandaag zend je me een mailtje wanneer jij morgen op de praatbox zal zijn. (Noteer dat in hetzelfde mailtje die zendt als je klaar bent. )

Groetjes, juf









woensdag 29 april 2020

donderdag 30 april

Het is donderdag 30 april. Dit zijn de laatste taakjes van deze week.                                                  Morgen staat er een speciaal bericht klaar, ...... zeker eens gaan kijken.

Dit heb je nodig:
spelling kijker 6 - loepje
rakkertje - target 6 - rakkertje
Frans werkboek + handboek (mag ook: mon petit livre rouge)
gmail - quizlet - kweetet

mail blijven zenden als je klaar bent (+ foto's spelling)
praatbox: 10 u en 14 u


SPELLING: (30 tot 45 min.)
1) kijker 6 les 24: volg mee met het filmpje


2) Bekijk alle lessen van kijker 6. Controleer of je alles gemaakt en verbeterd hebt.
    Neem daarna foto's en stuur ze me door. (niet meer nodig voor Yahya, Ilias, Mathis en Imrane)


FRANS: 45 min.
1) Je herhaalt alle woorden en uitdrukkingen van contact 13-16 (goed  overzicht in mon petit livre ) rouge p 24-25)
Je kan ook gebruik maken van quizlet, er staan alweer nieuwe sets klaar.

2) NA zeker  20 min geoefend te hebben, maak je:
werkboek Frans p 56 volledig (ook de luisteroefening)
                           p 57 oef 4 en 5


WISKUNDE: (de tijd hangt af van je cijferoefeningen)

1) verbeteren T6 p 24
2) Jullie hebben gisteren allemaal een mailtje gehad van de cijferoefeningen.
    Ik verwacht nog een foto van: Fatima-Zahra en Belhassen.
 
     Maak de oefeningen die je fout had opnieuw.
    ZE MOETEN JUIST ZIJN!!!!! Daarna stuur je opnieuw een foto.
3) kweetet: 2 oefeningen




EN dan nog dit: morgen bied ik jullie een ware ESCAPE ROOM aan!

Wil je slagen, weet dan dat je deze zaken goed onder de knie moet hebben:
  • breuken optellen en aftrekken,
  • gelijkwaardige breuken,
  • vereenvoudigen,
  • breuken en procenten in elkaar omzetten,
  • breuken, procenten en kommagetallen,
  • procent nemen van een getal,
  • breuken en procenten aanvullen tot een geheel
DIT is geen nieuwe leerstof en kan je allemaal opfrissen in je rakkertje/ rekenschrift.

Knipoog, juf. 
















dinsdag 28 april 2020

woensdag 29 april

Het is woensdag 29 april:

dit heb je vandaag nodig:
werkboek Frans - wisk target 6 - geruit blad  (kan je afprinten)
spelling kijker 6 - loepje
kweetet - gmail - classroom

Vandaag is er enkel praatbox om 10 uur.
Opnieuw mailen als je klaar bent.


FRANS (20 min)
1) EERST: verbeteren van de oefeningen in het werkboek p 52-54
2) test classroom

WISKUNDE (45 tot 60 min.)
1) verbeteren T6 p 21 en p 23

2) T6 p 19: cijferen
Voor deze les zit er ook een filmpje in de mail. Ik leg daarin de eerste oefening uit.
Daarna kies je zelf nog 4 andere oefeningen van op die bladzijde.
(je maakt de cijferoefeningen het best op een geruit blad, je kan ook het blad afprinten dat ik in de mail heb meegezonden)

Van deze les wil ik ook een foto van de gemaakte cijferoefeningen , keurig op 1 blad.
Het is wel zo dat je oefeningen juist moeten zijn + je werkt met een lat.
Indien dat niet zo is, maak je ze opnieuw.

3) Target 6 p 24: vervolg les 17 (breuken, procenten en kommagetallen)
Bekijk eerst onderstaande filmpjes





SPELLING (30 min.) 
1) de rest van de oefeningen van kweetet (gisteren er staan er 5 klaar)
2)  Kijker 6 les 23: nieuwe leerstof
    Volg het filmpje  en doe telkens wat ik zeg.



Voor deze namiddag: als je je verveelt........
Tijd voor een strip van Urbanus




Of voor wie liever sport.................











maandag 27 april 2020

dinsdag 28 april

Het is dinsdag 28 april
Dit heb je nodig:
- boek, werkboek , studeerschrift Frans
- kijker 6 spelling
- target 6 wisk + geodriehoek
- wero oefentoets
- kweetet, gmail, classroom, quizlet

Het mailen blijft.
Je kan op praatbox om 10u en 14u (dient om vragen te stellen).

FRANS (45 min.) 
1) studeerbeurt 3: morgen classroomtest
2) Maak de 2 luisteroefeningen (werkboek)
   luisteroef op  p 52: Mogen ze of mogen ze niet?
   luisteroef p 53 oef 4: Wat hoor je: ce, cet, cette of ces ?
    ↳ tip: bij cet of cette moet je goed luisteren welk woord erachter gezegd wordt
3) Ten slotte: werkboek p 53 oef 7 (dit is een oefening op begrijpend lezen)
    Je hebt je boek nodig op p 87. Daar zie je een overzicht van programma's op TV.
    Wie zoekt, die vindt.
Morgen krijgen jullie de correctiesleutel van alle oefeningen van Contact 16.


SPELLING  (45 tot 60 min.) 
1) verbeteren K6 les 21(gelieve aan te vullen wat je niet hebt gevonden.)
2) 2 classroomtestjes  (herhaling T.T en V.T.) (Ewoud maakt nog eens die van T.T)
3) kweetet: ik zette 5 oefeningen klaar die je mag  verdelen over vandaag en morgen


WERO  (45 min.)
Je krijgt de oefentoets doorgemaild van mij.
Er zijn 2 manieren om hem in te vullen:
   - ofwel print je hem af, vul je hem in en trek je er een foto van.
   - ofwel download je de proef, sla je hem op op je computer , vul je hem via de computer in.

Het is dan de bedoeling dat je die foto of document doorzendt naar
diego.soenen@gmail.com (Misschien een beetje hulp vragen aan je ouders?)

Het is belangrijk dat je hem zonder je bundel maakt.
De punten die erbij staan, tellen niet mee. Maar het is wel  handig om dat  te weten zodat je weet hoeveel je ongeveer moet invullen.
vb. Vraag 1 staat op 3 punten. Een half zinnetje uitleg zou dus te weinig zijn.

WISKUNDE: (30 min.)
1) verbeteren Target 6 p 22
2)  Target 6 p 21: Hoeken tekenen zie filmpje in de mail. Als je het nog weet, hoef je het niet te bekijken.
3) Target 6 p 23 (zie filmpje hieronder)



QUIZLET
Zoals beloofd een filmpje met wat meer uitleg.
Op het einde stopt het plots, maar het meeste heb ik wel uitgelegd. Veel plezier ermee.

zondag 26 april 2020

maandag 27 april

Het is maandag 27 april:

Hallo iedereen, hopelijk hebben jullie een fijn, rustgevend weekend achter de rug!
Deze week gaan we op dezelfde manier verder.
Weet wel, op vrijdag 1 mei (Dag van de Arbeid) zullen er geen taakjes zijn.

Wat heb je vandaag nodig:
werobundel meester Diego - rakkertje - geodriehoek  - wisk target 6
Frans boek en werkboek  - taal kijker 6
kweetet - gmail

 Geen mail ontvangen van Maarten, Mathis en Fatima-Zahra.


WERO (30 min.):
herhalen van de leerstof: geluid, hefbomen en verbindingen
Morgen zend ik de toets van meester Diego door als oefening.
Iedereen is verplicht van die te maken.


WISKUNDE (30 min)
1) verbeteren van T6 p 18 oef 4 + p 20 (je mag er 1 graad naast zitten)
2)  Lees in je rakkertje p  104   (eigenschappen van vierhoeken)
                                     p   105  (diagonalen)
     Maak daarna Target 6 Les 16 p 22


FRANS  (45 min.)
1) Volg de uitleg van de taalboetiekjes in het filmpje.



2) werkboek p  53 oef 5
3)  kweetet: 5 oefeningen (verplicht te maken)



TAAL: (30 -45 min. )
In het begin van kijker 6 kreeg je de een denkoefening van typische jongens-en meisjesboeken.
Vandaag gaan we aan de slag met het een fragment uit het boek 'GEORGE'.
Luister rustig naar het luisterfragment. (zie mail)
(Zorg dat je tijdens het luisteren NIET afgeleid wordt.)
Maak daarna oef 1, 2 en 3 op p 17
Doe goed je best, luister desnoods meerdere keren naar het fragment.
Ik wil dat je een foto neemt van deze opdracht en naar mij mailt zodat ik zie dat je er je werk van hebt gemaakt. Handig is dat je die foto doorzendt samen met je mailtje dat je klaar bent.
(een foto doorsturen met de gsm kan ook voor mij) 

Mag ik jullie er ook op wijzen. dat je de voorziene tijd moet respecteren. 
Wero en Frans leer je niet op 5 min. Neem elke opdracht ernstig.. 




NIEUW: met dank aan Elias en zijn mama, kunnen jullie vanaf nu je Frans ook oefenen op Quizlet.
KLik  straks op  het logo van quizlet en dan dan kan je tot de klas toetreden.
Het zou kunnen dat je een account moet aanmaken maar dat is gratis.
Gebruik je mailadres van school.
Eenmaal je in de klas zit, zul je 3 'oefensets' zien staan.
Ik probeer morgen een filmpje te maken van wat je daar allemaal mee kan doen.
Je kan het gerust al eens uittesten.
Je drukt vb.op de set 'vouloir, pouvoir en venir'.
Dan kan je op verschillende manieren oefenen: met kaartjes, leren, schrijven, speller, test en ook 2 spelletjes. Het ziet er echt tof uit.




praatbox opnieuw om 10 uur en 14 uur