donderdag 12 april 2012
Zwembrevetten
Op de laatste schooldag voor de paasvakantie werd er toch nog ferm gepresteerd maar dan op sportief gebied want de zwembrevetten stonden op het programma. Leuke kiekjes konden niet ontbreken.
Een middeleeuwse stad
Vakoverschrijdend werken, dat wil zeggen : we koppelen de inhoud van de ene les aan een ander vak. We hadden in ons laatste thema van wero gewerkt rond de middeleeuwen. We leerden hoe en waar steden ontstonden, het klassenverschil tussen vorsten, geestelijken, ambachtslui en boeren enz. Tijdens muzische opvoeding gingen we er verder op in maakten de leerlingen een maquette van een middeleeuwse stad. De kinderen vonden het fantastisch en vertelden er thuis veel over.
Gezichten boetseren
Boetseren met klei, daar heb je de nodige spieren voor nodig. Dat ondervonden de leerlingen van 5LOA zeker bij onderstaande opdracht. De bedoeling was om vanuit een homp klei een expressief gezicht te boetseren. Klein addertje: het was niet toegestaan om verschillende stukjes op elkaar te zetten, alles moest vanuit 1 massa gebeuren. De resultaten zijn geslaagd, de foto's hier en daar iets minder.
Presentatie werkstuk
Tijdens de maand maart stelde elke leerling zijn/haar werkstuk voor. Elke leerling kreeg de opdracht om een Europese lidstaat onder de loep te nemen. Iedereen heeft hard zijn best gedaan en we hebben heel wat bijgeleerd. Enkele leerlingen hadden een extraatje bij over hun lidstaat hetgeen volledig vrijblijvend was. Op de foto's zien we Potica uit Slovenië, Tzaziki uit Cyprus, Boules de Berlin uit Duitsland, Brie uit Franrijk en een authentiek icoon uit Bulgarije.
Netbaltornooi in Bavikhove
Op donderdag 15 maart namen we met onze klas deel aan een netbaltornooi voor alle vijfde leerjaren van de scholengemeenschap.
Resultaat meisjes: een mooie 5de plaats (van 10 deelnemende ploegen)
Resultaat jongens: een welverdiende 3de en 6de plaats ( ook 10 ploegen)
Proficiat met jullie prestaties!
dinsdag 6 maart 2012
'Doorschuifnamiddag' rond voeding
Na het voedingsproject gingen we nog wat dieper in op onze spijsvertering en tips die kunnen bijdragen tot een gezond leven.
Het werd een actieve namiddag met verschillende activiteiten:
- doe-proeven met voedingsmiddelen (bv. een verschil opmerken als je vers brood en een droge beschuit eet)
- de lln kregen de kans om een gezondheidstest uit te voeren op www.vig.be (zuiveltest - fruittest - groentetest - vochttest)
- de energieopname berekenen van een 'hele dag eten' (kcal tellen)
- partnerwerk i.v.m. de spijsvertering aan de hand van beeldfragmenten
- zelfstandig werk
maandag 27 februari 2012
Sherbornesessie met special kids
Een speciale turnles, zo kan je het wel noemen. We maakten kennis met een werkvorm die heel vaak gebruikt wordt bij kinderen met een mentale handicap. We kregen het bezoek van 6 vrolijke kinderen die dagelijks naar school gaan in de Kim in Deerlijk. We kregen de kans om samen met hen te werken en het viel bij iedereen erg in de smaak.Op het einde van het schooljaar zullen we dit nog eens doen, met dan hopelijk betere foto's.
Wat is Sherborne?
Sherborne-therapie, is een bewegingspedagogiek ontwikkeld door Veronica Sherborne gericht op het stimuleren van de ontwikkelingsmogelijkheden van een kind of volwassene door middel van beweging.
De sherborne-therapie wil door middel van beweging de persoonlijkheidsontwikkeling stimuleren. Zelfvertrouwen, door basisveiligheid in het eigen lichaam, en vertrouwen, door veiligheid in de relatie met anderen, zijn binnen deze therapie twee basisbehoeften die nagestreefd worden.
Doelgroep:
De Sherborne/therapie wordt gebruikt in de begeleiden en behandelen van mensen met een mentale beperking.
Basisprincipes:
De Sherborne-therapie wil vooral het bewustzijn van de eigen bewegingsmogelijkheden, zowel binnen zichzelf (het eigen lichaam) als naar anderen toe, uitbreiden. Wie zich meer bewust is van de eigen bewegingen kan deze ook leren controleren en een evenwicht bereiken wat een begin kan zijn tot meer verkennen van de omgeving en betere communicatie. Wat op zich weer leidt tot een groter zelfvertrouwen en geloof in de eigen mogelijkheden.
In de Sherborne-therapie zijn er drie soorten relaties: de 'met-elkaar-relaties' (met de therapeut), de 'tegen-elkaar-relaties' (de kracht van het eigen lichaam), en de 'samen-relaties' (afstemmen van zichzelf in de samenwerking met anderen).
Bron: Wikipedia
Abonneren op:
Posts (Atom)